پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
طرز تهیه سوپ سیب زمینی و قارچ
نوشته شده در دو شنبه 26 خرداد 1399
بازدید : 108
نویسنده : مهرو

مواد لازم سوپ سیب زمینی و قارچ:


1 قاشق غذاخوری روغن کلزا
2 پیاز بزرگ
، نصف شده و باریک خرد شده
20 گرم قارچ بز گوشت بستنی
3 قاشق غذاخوری پودر بوویلون سبزیجات
300 گرم قارچ شاه بلوط ، خرد شده
3 میخک سیر ، ریز رنده شده
سیب زمینی 300 گرم
، ریز ریز
2 قاشق غذاخوری آویشن تازه
4 هویج ، ریز خرد شده
2 قاشق غذاخوری جعفری خرد شده

8 قاشق غذاخوری ماست زیستی
قطعه گردو 55 گرم

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و قارچ:


روغن را در یک قابلمه بزرگ گرم کنید. در پیازها را بشویید و 10 دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند. در همین حال ، 1.2 لیتر آب جوش را روی قارچ های خشک شده بریزید و در بولا هم بزنید.

قارچ ها و سیر های تازه را با سیب زمینی ، آویشن و هویج به ماهیتابه اضافه کنید و تا زمانی که قارچ ها نرم شوند و سرخ شدن آن شروع به سرخ کردن کنید.

در قارچ ها و انبارهای خشک شده بریزید ، قابلمه را بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. در جعفری و مقدار زیادی فلفل هم بزنید. کاسه ها را داخل کاسه ها بریزید و به هر یک از قسمت های موجود با 2 قاشق غذاخوری ماست و یک چهارم گردو سرو کنید. بقیه را می توان در روز بعد سرد کرد و دوباره گرم کرد




بازدید : 237
نویسنده : مهرو

مگر می شود ایرانی باشید و میراث باستانی تخت جمشید را نشناسید!! البته شاید این سعادت نصیبتان نشده باشد که به شیراز سفر کنید و تخت جمشید را از نزدیک ببینید ولی مطمئنا بارها و بارها وصف آن را در تلویزیون و رسانه ها شنیده اید.

البته توصیف تخت جمشید اینقدر مشکل است که ما هر چقدر هم بگوییم تنها گوشه ای از امپراطوری با عظمت هخامنشی را برای شما گفته ایم…

آدرس تخت جمشید کجاست؟

بطور کلی شهر شیراز جزو شهرهای توریستی و گردشگری ایران است و تخت جمشید نیز در استان فارس و در شمال شهرستان مرودشت واقع شده است.

اگر اول به شیراز سفر کرده اید و قصد دارید از شیراز به تخت جمشید بروید، حدود یکساعت باید در راه باشید.

تخت جمشید در فاصله ی ۵۷ کیلومتری شیراز و ۱۰ کیلومتری مرودشت قرار گرفته است.

اگر ماشین شخصی دارید که می توانید  از گوگل مپ یا نرم افزارهایی که مسیریاب هستند برای رفتن به تخت جمشید استفاده نمایید ولی اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده اید، از شیراز با تاکسی یا مینی بوس به مرودشت بروید.

زمان بازدید از مجموعه تخت جمشید چه روزهایی است؟

افراد علاقمند می توانند در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷:۳۰ از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید بازدید نمایند.

البته در برخی ایام که تعطیلات رسمی به مناسبت سوگواری می باشد طبق اعلام قبلی، مجموعه ی تخت جمشید تعطیل می باشد.

مبلغ ورودی مجموعه تخت جمشید چقدر است؟

در حال حاضر مبلغ ورودی مکان های گردشگری درجه ی یک استان فارس که تخت جمشید هم شامل مکان ها و محوطه های توریستی درجه یک این استان می باشد برای بازدیدکنندگان داخلی که مردم کشور خودمان هستند (ایرانیان) مبلغ ۵ هزار تومان (۵۰,۰۰۰ ریال) و برای بازدیدکنندگان خارجی مبلغ ۵۰ هزار تومان (۵۰۰,۰۰۰ ریال)  می باشد.

دلیل نامگذاری بنای تاریخی تخت جمشید چیست؟

در زمانی که این بنا ساخته شده، پارسه یعنی شهر پارسیان نام گذاری شده است، اما یونانیان به این بنا پرسپولیس یعنی پارسه شهر می گفتند.

در دوره ی ساسانیان، این بنای تاریخی را صد ستون (سد ستون) می نامیدند.

در دوران اسلامی به تخت جمشید، چهل منار یا هزار ستون می گفتند و ارتباطی بین این بنا و جمشید و حضرت سلیمان نبی برقرار می کردند و برای آن احترام قائل بودند.

در فارسی معاصر این بنای تاریخی که نماد غرور ایرانی است را تخت جمشید یعنی قصر پادشاهی جمشید شاه (پادشاه اساطیری ایرانی) می نامند.

 

تخت جمشید در چه سالی و به دستور چه کسی ساخته شده است؟

تخت جمشید در حدود ۲۵۰۰ سال پیش و به دستور داریوش شاه هخامنشی ساخت و سازش آغاز شده است، اما ساخت آن حدود پنجاه سال طول کشیده و خشایار شاه و ادشیر اول که جانشینان داریوش بودند در ادامه ی ساخت بنای تاریخی پرسپولیس همکاری نمودند.

شاید باور کردنی نباشد که در ساخت مجموعه تخت جمشید هنرمندان و معماران چیره دست از سراسر ایران گرد آمدند تا بتوانند اثری را پدید آورند که در طول هیچ دوره ای مثل و مانند آن ساخته نشده است.

افرادی که در ساخت تخت جمشید مشارکت داشتند بابت کاری که می کردند حق الزحمه دریافت می کردند و حتی بیمه بودند، نکته ی قابل توجه این است که زنان نیز در ساخت تخت جمشید کمک می کردند، اطلاعات ذکر شده مبنی بر ساخت تخت جمشید از نوشته های روی خشت ها و کتیبه ها بدست آمده است.

مجموعه تخت جمشید شامل چه بخش های دیدنی می باشد؟

از بخش های دیدنی تخت جمشید می توانیم به کاخ آپادانا، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ ه (کاخ H)، کاخ تچر، کاخ سه در (تالار شورا)، کاخ صد ستون، کاخ شورا، دروازه ملل، نقش رستم (در ۶٫۵ کیلومتری تخت جمشید واقع شده است.)، موزه تخت جمشید و … اشاره کنیم.

در سال ۱۹۷۹ مجموعه تخت جمشید در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در حال حاضر علاوه بر ایران جزو سرمایه ها و میراث تاریخی جهانی محسوب می شود.

 

دلیل آتش سوزی تخت جمشید چه بوده است؟

تخت جمشید در حدود ۲۰۰ سال یکی از پایتخت های حکومت هاخامنشیان در دوره های داریوش شاه، خشایارشاه و اردشیر اول بوده است.

اسکندر مقدونی در دوره ی داریوش سوم به ایران حمله کرد و وی را شکست داد، سپس تخت جمشید مرکز امپراطوری هخامنشی را تصرف نمود و به مدت هفت سال در ایران حکومت کرد.

طبق بررسی های انجام گرفته اسکندر مقدونی تخت جمشید را به آتش کشیده است اما دو روایت در این مورد وجود دارد، یک مورد این است که عمل اسکندر عمدی بوده است و مورد دیگر آتش سوزی تخت جمشید را به معشوقه ی اسکندر منتسب می کند که اسکندر به تحریک معشوقه اش، تخت جمشید را به آتش کشاند. (به تلافی آتش کشیدن آتن توسط خشایار شاه)

به هر حال با وجود اینکه بنای تخت جمشید دچار آتش سوزی شده است اما ابهت و عظمت خود را حفظ کرده و با گذشت قرن ها همچنان مردم از سراسر دنیا به شیراز سفر می کنند تا بتوانند تخت جمشید را با چشمان خودشان ببینند.

 




خواص قهوه برای سلامتی چیست؟
نوشته شده در شنبه 24 خرداد 1399
بازدید : 91
نویسنده : مهرو

با این اقدام ، سازمان بهداشت جهانی به بحث و گفتگوهای چندین ساله در مورد تأثیر قهوه بر سلامت انسان پایان داد. مطالعات اخیر نشان می دهد که قهوه باعث کاهش جوش های آسم و حساسیت ها می شود ، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند ، سوزاندن چربی ها در بدن را فعال می کند ، کسری پتاسیم را دوباره پر کرده و به بهبود عملکرد قلبی عروقی کمک می کند. بعلاوه ، قهوه و چای منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها هستند.

قهوه منبع ویتامین P است که برای تقویت رگ های خونی مورد نیاز است.

یک فنجان قهوه حاوی 20٪ از نیاز روزانه به ویتامین P است.

عنصر اصلی فعال بیولوژیکی قهوه ، کافئین آلکالوئید آلی است. کافئین در بیش از صد گیاه در نسبت های مختلف یافت می شود اما فقط انواع توت های قهوه و کاکائو ، آجیل کولا و برگهای چای حاوی مقادیر کاملاً قابل توجهی کافئین هستند.

مطالعات بیشماری حاکی از آن است که قهوه به دلیل داشتن کافئین سرعت واکنش انسان را افزایش می دهد ، به تمرکز ، تحریک تفکر انجمنی کمک می کند ، به غلبه بر خواب آلودگی و بهبود خلق و خو کمک می کند.

برخی محققان پیشنهاد می کنند افرادی که مرتباً قهوه می نوشند احساس اعتماد به نفس دارند ، از اعتماد به نفس پایین رنج نمی برند و ترس های غیر منطقی را تجربه نمی کنند. توجه به این نکته مهم است که مشابه قهوه شکلات باعث افزایش غلظت در بدن انسان هورمون بنام سروتونین می شود که وظیفه احساس خوشبختی را بر عهده دارد.

 

خواص انگور چیست؟




خواص انگور برای سلامتی بدن چیست؟
نوشته شده در دو شنبه 12 خرداد 1399
بازدید : 191
نویسنده : مهرو

انسان ها از اوایل 6500 سال قبل از میلاد انگور در حال رشد انگور بودند و در اساطیر فرهنگ های مختلف این میوه نمادی از فراوانی و باروری است. علاوه بر اینکه زرق و برق دار است - و عنصر اصلی در شراب مورد علاقه ما ، - انگور بسیاری از مزایای سلامتی را به شما ارائه می دهد. در اینجا هفت ، به علاوه راه های ساده برای ادغام این سنگهای قیمتی در وعده های غذایی و میان وعده های روزانه شما وجود دارد.

انگور سرشار از مواد مغذی است
هنگامی که فنجان انگور حدود یک چهارم از نیازهای ویتامین C روزانه شما ، نزدیک به 20٪ برای ویتامین K و حداقل 10٪ برای مس را تأمین می کند. علاوه بر حمایت از ایمنی ، ویتامین C برای ترمیم DNA و تولید کلاژن و سروتونین نیز لازم است. (دومی باعث شادی و خواب می شود.)

ویتامین C همچنین به تقویت قابل توجهی در جذب آهن از غذاهای گیاهی کمک می کند. سطح بالای ویتامین C به افزایش چربی سوزی ، هم هنگام ورزش و هم در حالت استراحت ، وابسته است. ویتامین K برای تشکیل استخوان مورد نیاز است ، و کمبود آن با افزایش خطر شکستگی مرتبط است.

مس در تولید انرژی به علاوه تشکیل کلاژن و گلبول های قرمز نقش دارد. انگور همچنین مقادیر کمتری از چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین های گروه B ، پتاسیم و منگنز را فراهم می کند.

مرتبط: تغذیه گلابی: 5 راه این میوه می تواند سلامت شما را تقویت کند

انگور از مصونیت محافظت می کند
علاوه بر ویتامین های فوق الذکر C و A ، که برای ایمنی بدن بسیار مهم هستند ، انگور از طریق خواص ضد میکروبی طبیعی خود از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. یک قسمت یک فنجان همچنین حدود دو و نیم اونس آب تأمین می کند ، که برای هیدراتاسیون ، گردش خون و جریان خون سالم و دفع زباله از اهمیت زیادی برخوردار است.

انگور آنتی اکسیدان ضد پیری را فراهم می کند
انگور حاوی چندین آنتی اکسیدان مختلف است ، از جمله انواع شناخته شده برای کاهش التهاب و حمایت از جریان خون سالم. آنتی اکسیدان های انگور همچنین به عملکرد بهتر مغز (از جمله حافظه و لاغر شدن) ، ضد پیری و طول عمر کلی مرتبط هستند. کورستین موجود در انگورهای سیاه و قرمز برای محافظت در برابر بیماریهای عصبی مانند آلزایمر نشان داده شده است. کوئرستین همچنین با آپوپتوز مرتبط است ، توالی خود تخریبی که بدن برای از بین بردن سلولهای فرسوده یا بی اختیاری از بدن استفاده می کند.

مرتبط: مزایای گل کلم: 7 راه این سبزی به سلامتی شما کمک می کند

انگور ممکن است به شما در خواب خوب شب کمک کند
ملاتونین طبیعی موجود در انگور با خواب طولانی تر و با کیفیت تر مرتبط است. این مهم است ، از آنجا که بی خوابی یک سوم از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد ، و کمبود خواب با تعدادی از خطرات سلامتی مرتبط است - از جمله افسردگی ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و چاقی.

انگور سلامت قلب را بهبود می بخشد
انگور از چندین جهت از نظر قلبی سالم است. به نظر می رسد آنها سخت شدن شریان را کاهش می دهند ، فشار خون را کاهش می دهند ، گردش خون را بهبود می بخشند ، لخته شدن خون را مهار می کند و التهاب را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که انگور با کاهش جذب این ترکیب به داخل خون ، به کاهش کلسترول کمک می کند.

انگور از دید سالم محافظت می کند
لوتئین و زاكزانتین موجود در انگور از شبكیه و عدسی چشم محافظت می كند. نشان داده شده است که دامنه بینایی را افزایش می دهد. ناراحتی از تابش خیره کننده را کاهش دهید. کنتراست تصویری را تقویت کنید. و مدت زمان لازم برای بهبودی چشم از استرس چراغهای روشن را کاهش می دهد. دوتایی پویا همچنین به کاهش خطر ابتلا به تخریب ماکولا و آب مروارید ، دو اختلال چشم شایع کمک می کند.

ارتباط: چه معامله ای با تمپه دارد؟ یک متخصص تغذیه توضیح می دهد که چرا اینقدر سالم است ، چگونه آن را طبخ کنیم و بیشتر

انگور به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند
انگورها از نظر فیبر بسیار تماشایی نیستند و یک فنجان یک یا دو گرم آن را تأمین می کند. اما ، فیبر و مایعات موجود در انگور به حمایت از منظم روده کمک می کند ، و پلی فنول های انگور برای تبدیل مثبت باکتری های روده به روش هایی که برای سلامتی مفید هستند ، تلاش می کنند. اینها ممکن است شامل شکوفا شدن میکروب های مرتبط با ایمنی قوی تر و خلق و خوی مثبت باشد.

نحوه اضافه کردن انگور به وعده های غذایی
انگور به خودی خود به عنوان یک میان وعده یا میوه برای دسر افسانه است ، اما می توان به تعدادی از غذاها نیز اضافه کرد. آنها را درون جو دوسر یا یک شب ، جو سالاد ، و غلات سبوس دار پخته شده یا سرد خرد کنید. انگورها را به سالسا یا نخود تبدیل کنید.

همچنین می توانید آنها را بپزید. انگورها فر شگفت انگیز و پخته شده ، به تنهایی یا همراه با سبزیجات ، مانند جوانه بروکسل ، کلم بروکلی یا سیب زمینی شیرین است. همچنین می توانید انگور را در درمان های بهتر بگنجانید. پای انگور یا تارت را امتحان کنید ، یا آنها را به راحتی در شکلات تیره ذوب کنید.

سینتیا ساس ، MPH ، RD ، سردبیر تغذیه سلامت ، نویسنده پرفروش در نیویورک تایمز و یک متخصص تغذیه عملکرد خصوصی است که برای پنج تیم ورزشی حرفه ای مشورت کرده است.

برای دریافت نکات تغذیه ای و رژیمی بیشتری به صندوق ورودی خود ، در خبرنامه Bal Balans Bites ثبت نام کنید...




بازدید : 110
نویسنده : مهرو

 

ژاله صامتی زادهٔ ۱۴ فروردین ۱۳۵۱ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است.

ژاله صامتی از پدر و مادری ازنایی در تهران زاده شد. وی در رشتهٔ تئاتر از دانشکدهٔ هنر فارغ‌التحصیل شده و فعالیت هنری خود را با حضور در فیلم دت یعنی دختر، به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۷۳ به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «دشت ارغوانی» به کارگردانی نادر مقدس انتخاب شد.

او فعالیت حرفه‌ای خود را با بازی در فیلم‌های سینمایی «سایه به سایه»، «از جنوب تا شمال»، «خفاش»، «آخرین نبرد»، «فرار مرگبار» و «مربای شیرین» پی گرفت.

وی همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «یحیی و گلابتون»، «سفر به سرزمین ملائک»، «هتل»، «فکر پلید»، «مجتمع فرخ و فرج»، «آژانس دوستی»، «این زمینی‌ها» و «زیرخاکی» حضور داشته‌است.

زمینه فعالیت

سینما و تلویزیون

تولد

۱۴ فروردین ۱۳۵۱ ‏(۴۸ سال)
تهران، ایران

محل زندگی

تهران

ملیت

ایرانی

پیشه

بازیگر

سال‌های فعالیت

سینما (تا کنون-۱۳۷۲)

تلویزیون (تا کنون-۱۳۷۵)

تئاتر

همسر(ها)

ایرج سنجری

فرزندان

دو دختر (یاس و نیاز)