پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خواص شگفت انگیز روغن سیاه دانه چیست؟
نوشته شده در جمعه 20 تير 1399
بازدید : 124
نویسنده : مهرو

فواید روغن سیاه دانه
مردم هزاران سال است که از روغن دانه سیاه به دلیل مزایای درمانی آن استفاده کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که این روغن ممکن است مزایای سلامتی و آرایشی بسیاری از جمله کمک به کاهش وزن ، بهبود شرایط پوستی و حتی درمان سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

در این مقاله ، ما به علوم مزایای روغن سیاه دانه نگاه می کنیم و در مورد عوارض و خطرات جانبی احتمالی آن کاوش می کنیم.

روغن دانه سیاه چیست؟
روغن دانه سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.
دانه های سیاه همچنین به دانه های سیاه سیاه ، زیره سیاه ، کالونجی و دانه پیاز سیاه معروف است.

آنها از Nigella sativa ، گیاه کوچکی با گلهای بنفش ، آبی یا آبی کم رنگ است که در اروپای شرقی ، آسیای غربی و خاورمیانه رشد می کند.

مردم هزاران سال از دانه های ریز سیاه میوه های N. sativa به عنوان داروی طبیعی استفاده کرده اند. دانه ها همچنین می توانند طعم های زردچوبه ، ترشی و نان را به روشی مشابه زیره یا پونه کوهی میل کنند.

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون است ، که یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که ممکن است دارای خاصیت کاهش دهنده تومور نیز باشد.

افراد می توانند روغن بذر سیاه را به شکل کپسول مصرف کنند یا آن را بصورت موضعی بمالند تا به نفع پوست شود. همچنین می توان روغن آن را به روغن های ماساژ ، شامپوها ، محصولات مراقبت از پوست خانگی و رایحه اضافه کرد.

روغن دانه سیاه با کیفیت بالا نیز برای استفاده در پخت و پز ، پخت و نوشیدنی مناسب است.


فواید روغن سیاه دانه
دانشمندان با طیف وسیعی از تخصصها در مورد فواید احتمالی روغن سیاه دانه تحقیق کرده اند.

با این حال ، توجه به این نکته مهم است که تاکنون بسیاری از مطالعات از سلولها یا حیوانات به عنوان مدل استفاده کرده اند ، و تحقیقات محدودی در مورد تأثیر روغن دانه سیاه در انسان وجود دارد.

مزایای کاهش وزن
تحقیقات نشان داده اند که مکمل دانه سیاه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه هیچ عوارض جانبی جدی از مصرف این مکمل گزارش نکردند.

یک بررسی منظم که در سال 2013 در مجله دیابت و اختلالات متابولیک منتشر شده است ، نشان داد که روغن سیاه دانه می تواند در مقابله با چاقی مؤثر باشد.

فواید پوست
روغن دانه سیاه ممکن است برای افرادی که دارای شرایط پوستی زیر هستند مفید باشد:

اگزما: طبق یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال 2013 با مقایسه مزایای درمانی N. sativa با داروهای تجویزی ، روغن سیاه دانه می تواند شدت اگزمای دست را کاهش دهد.
آکنه: تحقیقات نشان می دهد که اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه می تواند آکنه را بهبود بخشد. در یک مطالعه ، 58 درصد از شرکت کنندگان پاسخ خود به این درمان را خوب ارزیابی کردند ، در حالی که 35 درصد احساس کردند که نتایج آنها متوسط ​​است.
پسوریازیس: یک مطالعه در سال 2012 روی موش ها نشان می دهد که این روغن همچنین می تواند دارای خواص ضد پاتوریاتیک باشد.
روغن دانه سیاه همچنین ممکن است موها را مرطوب کند ، پوست را نرم کند و به عنوان مرطوب کننده عمل کند ، اگرچه برای اثبات این مزایا فقدان مدارک علمی وجود ندارد.

مزایای شرایط سلامتی
روغن دانه سیاه همچنین ممکن است برای برخی از شرایط سلامتی از جمله موارد زیر مفید باشد:

سرطان

مطالعات اخیر نشان داده اند که تیموکینون موجود در روغن دانه سیاه می تواند بر مرگ برنامه ریزی شده سلول یا آپوپتوز در چندین نوع سلول سرطانی تأثیر بگذارد. این موارد شامل سرطان مغز ، لوسمی و سلولهای سرطانی پستان است.

با این حال ، بسیاری از تحقیقات در مورد تأثیر روغن سیاه دانه بر سرطان از سلولها استفاده می شود تا انسانهای زنده ، بنابراین محققان هنوز نمی دانند که این روغن چقدر ممکن است برای درمان مبتلایان به سرطان موثر باشد.

عملکرد کبد و کلیه

براساس مطالعه سال 2013 بر روی موشها ، روغن سیاه دانه ممکن است عوارض بیماری کبد و کلیه را کاهش داده و ساختار بدن را بهبود بخشد. محققان نمی دانند که آیا این اثرات ممکن است در انسان نیز رخ دهد.

دیابت

طبق مقاله ای در مجله Endocrinology & Metabolism ، روغن سیاه دانه ممکن است دارای خاصیت ضد دیابتی بوده و قند خون را بهبود بخشد. باز هم ، این مطالعه از مدلهای حیوانی استفاده می کند ، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی روغن در انسان لازم است.

ناباروری

یک کارآزمایی بالینی کنترل شده با دارونما بر روی مردان مبتلا به اسپرم و ناباروری غیر طبیعی ، نشان داده است که روغن سیاه دانه می تواند باعث بهبود حرکت اسپرم و افزایش تعداد اسپرم و حجم مایع منی شود.




بازدید : 85
نویسنده : مهرو

فرامرز قریبیان (زاده ۲۷ آبان ۱۳۲۰ در خیابان ری تهران)، بازیگر و کارگردان ایرانی است و تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۷۱ و ۱۳۷۸ برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شده‌است. او پدر سام قریبیان (بازیگر ایرانی)است.

فرامرز قریبیان در سال ۱۳۲۰ در تهران، خیابان ری، کوچهٔ آبشار زاده شد. وی تباری تفرشی دارد.[۷] دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه ویژوال آرت آمریکا است و فعالیت سینمایش را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود.

در سال ۱۳۵۱ بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام خاک بازی کرد و بازی خوب و روانش در فیلم گوزنها در کنار بازی قدرتمندانه بهروز وثوقی، نام او را سر زبان‌ها انداخت. غزل در سال ۱۳۵۵ سومین همکاری او با مسعود کیمیایی بود. در سال ۱۳۵۷ جلوی دوربین بهمن فرمان آرا و در فیلم سایه‌های بلند باد رفت و پس از انقلاب و در دههٔ شصت در فیلم‌های بسیاری بازی کرد. سمند در سال ۱۳۶۴ دیگر فیلم موفق او بود. قریبیان در سال ۱۳۶۵ کارگردانی را با فیلم قابل قبول جدال در تاسوکی آغاز نمود و در سال ۱۳۶۶ در فیلم ترن به کارگردانی امیر قویدل ایفای نقش کرد و توانست از ششمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کند. او در همین سال بازی در فیلم موفق کانی مانگا را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سال ۱۳۷۰، پس از ۱۵ سال، بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام ردپای گرگ بازی کرد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. در این فیلم بازی درخشانی را به نمایش گذاشت، اما مزد بازی خوبش در این فیلم را از یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بخاطر بازی در فیلم بندر مه‌آلود ۱۳۷۱ گرفت و توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. وی در سال ۱۳۷۳ با فیلم تجارت بار دیگر جلوی دوربین مسعود کیمیایی ظاهر شد.

قریبیان در سال ۱۳۷۴ دومین فیلم خود را کارگردانی کرد. قانون یک فیلم پلیسی معمولی بود که برای قریبیان امتیازی به حساب نمی‌آمد. یاغی در سال ۱۳۷۶ به کارگردانی جهانگیر جهانگیری دیگر فیلم قابل توجه او شد. اما قریبیان توانایی‌هایش در کارگردانی را در سال ۱۳۷۸ با فیلم چشمهایش ثابت کرد. فیلمی خوش ساخت با فصل‌هایی ماندگار که با نگاه به داستان داش آکل صادق هدایت ساخته شده بود. او که به عنوان بازیگر نقش اصلی نیز در این فیلم حضور داشت موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم حراره در سال ۲۰۰۱ شد.

قریبیان سومین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای بازی درخشان خود در فیلم مرد بارانی به کارگردانی ابوالحسن داوودی بدست آورد. قریبیان طی دو سال متوالی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ جلوی دوربین اصغر فرهادی رفت و به ترتیب در فیلم‌های رقص در غبار و شهر زیبا در دو نقش متفاوت به ایفای نقش پرداخت. بازی درخشان او در رقص در غبار مورد توجه منتقدین قرار گرفت و موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و جایزه گرگ نقره‌ای را از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۰۳ به دست آورد و همچنین برای ایفای نقش در شهر زیبا جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم هند ۲۰۰۴ را از آن خود نماید. قریبیان در سال ۱۳۸۴ در فیلم رویای خیس ساخته پوران درخشنده به ایفای نقش پرداخت و در سال ۱۳۸۵ بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام رئیس ظاهر شد. وی در سال ۱۳۸۹ با فیلم آلزایمر نقش متفاوت دیگری را تجربه کرد و دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. قریبیان به همراه پسرش سام قریبیان در سال ۱۳۹۲ گناهکاران را کارگردانی کرد که نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر شد. فیلمی با ژانر هیجان انگیز و معمایی که به عنوان یکی از نامزدهای نهایی بهترین فیلم سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. او که خود نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخت توانست جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سپنتا سانفرانسیسکو را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران در مصاحبه‌هایی جداگانه، فرامرز قریبیان را بهترین بازیگر فیلم‌های خود دانسته‌است. قریبیان در بهمن ماه ۹۸ پس از بازی در فیلم خروج از دنیای بازیگری خدافظی کرد. 

زمینه فعالیت

بازیگری و کارگردانی

تولد

۲۷ آبان ۱۳۲۰ (۷۸ سال)
تهران

محل زندگی

تهران

ملیت

ایرانی

پیشه

بازیگر و کارگردان

سال‌های فعالیت

۱۳۴۷–۱۳۹۸

همسر(ها)

مینا خیامی (سابق)
مهشید بازرگانی

فرزندان

سام و بهزاد

 

 




بازدید : 117
نویسنده : مهرو

حسین کیانی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، زادهٔ سفید کوه ملایر، به تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۵۳ و بالیدهٔ شهر بروجرد است.

حسین کیانی فارغ‌التحصیل رشتهٔ کارگردانی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز کارشناسی ارشد همین رشته از دانشکدهٔ هنر دانشگاه تربیت مدرس است.

او همسر رؤیا میرعلمی بازیگر تئاتر و سینما است.[۱]

سبک نویسندگی[ویرایش]

کیانی از آن دست درام‌نویسانی است که به سمت متون خارجی نرفته و تلاش کرده زبان و سبکی را که در درام‌نویسی داشته، حفظ کند. او در جایگاه کارگردان مؤلف، دارای سبکی مختص به خود است که فقط به شیوهٔ اجراهایش محدود نمی‌شود، بلکه در وهلهٔ اول به تفکرش به عنوان هنرمند جامعهٔ امروز برمی گردد. از نظر او، تئاتر فرصتی است برای دیالوگ با مردم، سنت و مذهب، اجتماع و سیاست و حتی تاریخ. به همین دلیل، در نمایشنامه‌های تاریخی اش، با دستمایه قرار دادن رویدادهایی خاموش و رها شده، به ریشه‌های مصائب جامعهٔ امروز می‌رسد.

سوابق هنری[ویرایش]

- کارگردانی و بازیگری در نمایشنامه " داستان باغ وحش " نوشته ادوراد آلبی در سال ۱۳۷۵، اجرا شده در سالن تجربه دانشکده هنرهای زیبا

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " بازی خانه " در جشنواره سراسری دانشجویان کشور در سال ۱۳۷۶، اجرا شده در سالن شماره ۲ تئاتر شهر به مدت ۳۰ شب، که موفق به دریافت جوایز کارگردانی و نمایش‌نویسی و بازیگری اول زن گردید.

- اجرای پایان‌نامه مقطع کارشناسی نمایشنامه «دوزخ» (دربسته) نوشته ژان پل سارتر در سال ۱۳۷۷، با راهنمایی حمید سمندریان و فرهاد ناظر زاده کرمانی

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه خیشخانه در جشنواره سراسری دانشجویان کشور در سال ۱۳۷۸، اجرا شده در سالن شماره ۲ تئاتر شهر (نمایش خیشخانه در همان سال در اهواز اجرا و جوایز نمایشنامه نویسی، طراحی صحنه و بهترین بازیگر زن را از آن خود ساخت. این نمایشنامه از برجسته‌ترین آثار کیانی و تحت تأثیر پرده‌خانه کارِ بهرام بیضایی است؛ ولی تا کنون چاپ نشده‌است)

-نویسنده و کارگردان نمایشنامه‌های " پنهان خانه پنج در" و " واقعه در مجلس سودابه خوانی " در سال ۱۳۷۸، که موفق به دریافت جایزه بهترین نمایش هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد. این نمایش در سال ۱۳۷۹ در هفته هنر ایران در شهر پارمای ایتالیا دعوت شد و سپس در ایران در سالن سایه در تئاتر شهر به مدت ۳۳ شب به اجرای عموم درآمد.

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " رژیستورها نمی‌میرند " در سال ۱۳۸۰، در سالن چهار سوی تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه "مضحکهٔ شبیه قتل " در سال ۱۳۸۲، در سالن سایه تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «تئاتر اجباری» در سال ۱۳۸۳، در سالن قشقایی تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " تکیه ملت " در سال۱۳۸۴، در سالن سایه تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " همسایه آقا " در سال ۱۳۸۵، در سالن چهار سو در تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " بیداری خانه نسوان " در سال ۱۳۸۷، در سالن چهار سو در تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " اهل قبور " در سال ۱۳۸۸، در سالن چهار سو در تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه " همه فرزندان خانم آغا " در سال ۱۳۸۹، در سالن چهار سو تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «مشروطه بانو» در سال ۱۳۹۰، در سالن اصلی تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «در شوره زار» در سال ۱۳۹۲، در سالن ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «مضحکهٔ شبیه قتل» در سال ۱۳۹۴، در سالن اصلی تئاتر شهر (باز تولید)

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «تئاتر سعدی، تابستان سی و دو» در سال ۱۳۹۵، در سالن اصلی تئاتر شهر

- نویسنده و کارگردان نمایشنامه «روز عقیم» در سال ۱۳۹۶، در تئاتر باران

_نویسنده و طراح و کارگردان نمایش (چشم به راه میرغضب) در تماشاخانه سنگلج ۱۳۹۸

کتاب‌شناسی[ویرایش]

بیداری خانه نسوان، حسین کیانی، ناشر: سناء دل

همسایهٔ آقا [نمایشنامه]، حسین کیانی، ناشر: افراز

پنهان‌خانهٔ پنج‌در و واقعه در مجلس سودابه‌خوانی (دو نمایشنامه)، حسین کیانی، ناشر: افراز